A színjáték tanszak főtárgya a Dráma és színjáték elsődleges célja, hogy a színházművészet - ezen belül is elsősorban a színjáték - iránt érdeklődő tanulók számára lehetőséget biztosítson a drámán és színjátékon keresztül történő önkifejezésre, közösségi alkotásra, a kommunikációs és előadói képességeik fejlődésére, a színházi alkotófolyamaton keresztül a színpadi munka alapjainak elsajátítására, a színházon keresztül önmagukra és a világra vonatkozó kérdések megfogalmazására és a válaszok keresésére.
A tantárgy oktatása során a célokat a közösségben végzett dramatikus tevékenység élményén, a játék örömén keresztül érjük el. A dráma és színjáték főtárgy tevékenységközpontú élménypedagógia.
A tantárgy feladata, hogy a folyamatos fejlesztés eredményeképpen a tanuló váljon képessé a dráma és a színház értő befogadására, értelmezésére, illetve művészi együttműködésen keresztül, tanulótársaival együtt, drámai és színházi produktumok létrehozatalára.
Az órán játszott, megtanult drámajátékok hatékonyan szolgálják a közösségfejlesztést, személyiségfejlesztést és a csoportépítést. A gyakorlatok célja továbbá, hogy a diákok közvetlen tapasztalatokra tegyenek szert a kooperációra a dramatikus feldolgozás területén.
A színjáték tanszak melléktantárgya a Zene és ének tantárgy célja az ösztönös zenei készségek fejlesztésével a biztos hangképzésen alapuló éneklés, valamint az egyszerűbb ritmus- és dallamhangszerek használatának elsajátítása.
Cél, hogy a tanuló a zeneirodalom kiemelkedő szemelvényein keresztül megismerjék a zenei stíluskorszakokat és azok jellemző műfajait, különös tekintettel a zenés színházi műfajokra és a zene színházi felhasználásának lehetőségeire.
A tantárgy feladata elérni, hogy a tanuló számára természetessé váljanak a zenei megnyilvánulási formák, és hogy képessé váljon a dramatikus tevékenységek során azok kreatív alkalmazására, érzelmek kifejezésére, önkifejezésre.
A zene és ének meghatározó készégfejlesztési területe a zeneérző-és értő képesség fejlesztése a kiemelt kulcskompetenciák tükrében.
A tantárgy sajátossága, hogy speciálisan olyan készségeket, képességeket, kompetenciákat fejleszt, amelyek transzferhatással vannak más, nem zenei képességekre is.
A Diószegi Csimota színjátszó csoportba 2-6. évfolyamos tanulók járnak. Nagy lelkesedéssel, örömmel, szeretettel készülünk egy - egy előadásra. A fentiekben leírt célrendszerek s feladatok mellett kiemelt hangsúlyt fektetünk, arra, hogy az előadott dramatizált bibliai történetekkel is erősítsük, iskolánkban a keresztény pedagógiai szemléletet. A jövőben célunk, hogy az alsó tagozatos Hittan órák részévé váljanak előadásaink, ezzel is mélyítve az ismereteket a tananyagot.
Előadásainkat, hogy színesebbé és színvonalasabbá tegyük, iskolánk más tanszakjaival is összedolgozunk. Díszleteinket a Grafika és festészet tanszak tanulói segítségével közösen tervezzük és alkotjuk meg. A színdarabok élő zenei aláfestését a Citera tanszak Kacor Citeraegyüttes kíséretében játsszuk.
Az együttműködéssel meg tudjuk mutatni tanszakunk művészeti komplexitását is.
Kovács Ida
Tanító, Ének- zene műveltségterület
végzős drámapedagógus hallgató